کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی
کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی

جان کریستوفر

جان کریستوفر


جان کریستوفر که نام اصلی اش ساموئل یود(Samuel Youd) در 16 آوریل 1922 در نوزلی لنکشایر در انگلستان متولد شد.در ده سالگی به همراه خانواده اش به همپشایر نقل مکان کرد.دوران تحصیل خود را در مدرسه یپیتر سایموندز در وینپستر گذراند. گفته می شود که در مدرسه شیفته ی بی چون و چرای آثار علمی-تخیلی بود و در جوانی نشریه ی آماتوری The Fantast را منتشر می کرد.در 16 سالگی در یکی از دفاتر دولت محلی و چهار سال بعد در دوران جنگ به ارتش پیوست و از سال 1941 تا 1946 در سازمان رویال سیگنالز خدمت کرد.پس از اتمام جنگ در اداه ای به مدت 9 سال مشغول به کار بود و در این مدت 10 رمان برای بزرگسالان و داستان های کوتاه علمی-تخیلی بی شماری برای چاپ در مجلات نوشت.در سال 1965 جان کریستوفر توانست با چتپ اولین رمان علمی-تخیلی قابل توجه خود،مرگ چمن(The Death Of Grass)،از شغل روزمره اش کناره بگیرد و به نویسندگی تمام وقت روی بیاورد.

 

جان کریستوفر


در سال 1976 اولین رمان علمی-تخیلی خود برای نوچوانان را منتشر کرد.این رمان کوه های سفید(The White Mountains) نام داشت و به دنبال آن دو کتاب شهر طلا و سرب(The City Of Gold And Lead)و برکه ی آتش(The Pool Of Fire) که معروف به سه گانه ی سه پایه ها (The Tripods Trilogy) معروفند، برای او شهرت و اعتباری بیش از پیش به ارمغان آوردند.اکثر آثار او پس از انتشار این سه گانه تا کنون رمان های علمی-تخیلی نوجوانان بوده است که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

سه گانه ی شمشیر ارواح[شهریار آیتده(The Prince In Waiting)1970، آن سوی سرزمین های شعله ور(Beyond The Burning Lands)1971،شمشیر ارواح(The Sword Of The Spirits)1972].جک جنگلی(Wild Jack)1974.نگهبانان(The Guardians)1988.غارهای فراموشی(The Lotus Caves)1992.غروب شیاطین(The Dusk Of Demons)1993.تسخیر کنندگان(The Possessors)2000.کابوس(Bad Dream)2003.

وی موفق به دریافت جوایز ادبی بسیاری شده است،از جمله راکفلر آتلانتیک1946.جایزه ی کریستوفر برای کتاب کودک1971.جایزه ی گاردین برای کتاب کودک1971.Jugenbuchpries آلمان 1976. جایزه ی جورج جی استون سنتر برای کتاب کودک 1977.

رمان های نوجوانان و بزرگسالان جان کریستوفر گرچه به دنیاهای ادبی متفاوتی تعلق دارند، ولی از لحاظ دیدگاه  وجوه مشترک زیادی دارند. به عنوان مثال بسیاری از درون مایه های رمان های بزرگسالان اودر سه گانه ی سه پایه ها و شمشیر ارواح نیز یافت می شوند. عشق به سوییس، به دنیا آمدن و بزرگ شدن در وینچسترتبدیل شدن دنیا به چشم اندازی روستایی پس از وقوع فاجعه ای عالم گیر، فئودالیسم اجتماعی و موشکافی شخصیت و رفتار قهرمانان داستان در مواجهه با حوادث معمولا پی در پی و ناگوار.

.

نظرات 2 + ارسال نظر
hkmf چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 07:53 ب.ظ

چه خوب می شد اگر در مورد سه گانه سه پایه ها نیز مطلب می گذاشتی

مدتی هست کتابشو حاضر کردم بذارم اما چون لیست کتابها زیاده مونده توی نوبت

yasin چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:06 ب.ظ http://yasinredstar.blogfa.com

من عاشق جان کریستوفر بودم به نوعی طرفدار دو آتیشش و با کتاباش زندگی کردم ......... مرسی
به وب منم سر بزن .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد