کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی
کتابخانه ای برای همه

کتابخانه ای برای همه

کتابخانه فانتزی

سید فلاشمن

آلبرت سیدنی فلاشمن (متولد 16 مارس 1920 -متوفی 17 مارس 2010 ) یا به اختصار ، سید فلاشمن ، نویسنده ی آمریکایی کتابهای کودک ، نمایشنامه های رادیویی و تلویزیونی ، رمان هایی برای بزرگسالان و کتابهای غیرداستانی در مورد جادو است . 

آثار او برای کودکان ، به خاطر شوخ طبعی ، شبیه سازی و طرح طنز آمیز ، و جستجو و اکتشاف در سراسر تاریخ آمریکا ، شناخته شده است . او برنده ی مدال نیوبری برای اثر The Whipping Boy و برنده ی جایزه ی بوستون کلاب ،Horn Book ، به خاطر اثر Humbug Mountain شد . برای سهم او به عنوان نویسنده ی کودکان ، وی نامزد دریافت جایزه ی بین المللی هانس کریستین اندرسن در سال 1994 در آمریکا شد . در سال 2003 ،انجمن نویسندگان و تصویرگران کتابهای کودکان ، جایزه ی سید فلاشمن را به افتخار او افتتاح کردند و خود او اولین دریافت کننده ی آن بود . این جایزه هر ساله بهترین نویسنده ی طنز کتابهای کودکان یا نوجوانان را به رسمیت می شناسد . سید فلاشمن ، ماجرای زندگی خود را در اثر The Abracadabra Kid:A writers Life شرح داده است . 

 

سالهای اولیه ی زندگی :

فلاشمن در Avron Zalmon Fleischman در بروکلین ، نیویورک در 1929 متولد شد . والدین او از یهودیان روسیه بودند که از آنجا خارج شده و هنگامی که فلاشمن دو ساله بود ، به سان دیه گو ی کالیفرنیا نقل مکان کرده بودند . بعنوان یک کودک ، او شاهد اولین عملکرد شعبده بازی اش بود ، که یک جذبه ی مادام العمر را در او راه اندازی کرد ، که شعبده (یا جادو ) در بسیاری از آثار غیرکلاسیک او جای گرفت .او شعبده را از کتابها و اتحادیه ی محلی شعبده بازان آموخت ، و در این راه ترفند های جدیدی ساخت . او هنگامی که هنوز در دبیرستان درس می خواند ، شروع به شعبده بازی حرفه ای کرد ، به همراه دوستش بادی ریان در کالیفرنیا با اجرای نمایش در کلوب های شبانه روزگار می گذراند . او سرانجام در سانتا مونیکای کانادا مستقر شد . 

حرفه :

آثار او برای بزرگسالان و پرده ی سینما 

فلاشمن اولین اثرش را در نوزده سالگی به چاپ رساند، Between Cocktails، مجموعه ای از حقه های شعبده بازی با استفاده از کاغذ بازی . تحصیل دانشگاهی او در دانشگاه دولتی سان دیه گو با وقوع جنگ جهانی دوم لغو شد . در طی مدت جنگ او در یک گروه ناوشکن در اقیانوس آرام خدمت می کرد . بعد از جنگ ، او برای اولین بار تلاش کرد دست به قلم ببرد ، اولین رمانش، رمز و رازی به نام The Straw Donkey Case را چاپ کرد . بعد از فارغ التحصیلی با یک مدرک زبان انگلیسی ،

او به عنوان خبرنگار برای روزنامه های کوتاه مدت کار می کرد ، روزنامه ی سن دیه گو ، و همه چیز از صحنه های جرم و جنایت تا ضرب و شتم های سیاسی را پوشش می داد . با استفاده از تجارب خبرنگاری اش ، دانش او از جادو و سیاحت او در اقیانوس آرام ، او مجموعه ی رمانی از اتفاقات و حوادث 15 سال بعدی اش ، که بسیاری از آنها در شرق دور رخ داده بودند ، خلق کرد . پس از چند دهه از چاپ این مجموعه ، در دو کتاب یا یک شکل توسط چاپخانه ی Stark تجدید چاپ شده است . 

هنگامی که Blood Alley چشم کارگردان ، ویلیام ولمن را گرفت ، او فلاشمن را برای آماده کردن این اثر برای نمایش روی پرده ی سینما استخدام کرد .این دو اتفاق ، منجر به نقل مکان او به سانتامونیکای کالیفرنیا شد ،جایی که فلاشمن به آسودگی زندگی ش را می گذراند و یک دهه ی طولانی همکاری با هالیوود را آغاز کرد . بعد از ساخت فیلم Blood Alley ، با ستارگانی چون John Wayne و Lauren Bacall ، ولمن از فلاشمن در چند پروژه ی دیگر استفاده کرد . از جمله پروژه ی Lafayette Escadrille ، که بر اساس تجربیات شخصی ولمن بعنوان یک خلبان جنگ جهانی اول ساخته شد . فلاشمن رمان خود Yellowleg را برای پرده ی سینما آماده کرد ، که با عنوان The Deadly Companins منتشر شد ،که اولین تجربه ی کارگردانی Sam Peckinpah است . فلاشمن بعدها در چندین پروژه با کرک داگلاس کار کرد ، از جمله Scalawag . 

برای کودکان ، او فیلمنامه ی The Whipping Boy را نوشت (که با نام Prince Brat and The Whipping Boy منتشر شد .)

آثار او برای کودکان :

با کمک از سه فرزندش بعنوان مخاطبان آثارش برای اولین بار ،فلاشمن اثر Mr Mysterious & Company را در سال 1962 نوشت ، ماجراهای سفر خانواده ای شعبده باز به غرب قدیمی . این اولین کتاب از سری کتابهایی بود که او در آنها علاقه ی خود به شعبده بازی و علائق تاریخی ش را در پس زمینه ی کتاب به کار برده بود .The Ghost In The Noonday Sun،  

Chancy and The Grand Rascal، Jingo Django and Humbug Mountain، داستان ها حول محور دزدان دریایی سواحل شرق ، قایق سواری در اوهایو ، کولی های آمریکایی ، و سفر می چرخد .مجموعه کتابهای او درباره ی Josh Mcbroom و خانواده (1966 تا 1982 یا بعدتر ) با استفاده از افسانه های بلند آمریکا ساخته شد . آثار بعدی در مکان های دورتری رخ میدهد ، از انگلستان (The Whipping Boy ) به آسیا (The White Elephant )به مکزیک (The Dream Stealer). 

در میان آثار غیر داستانی فلاشمن ، او پس از کامل کردن اتوبیوگرافی خود با نام The Abracadabra Kid:A writers Life ، به نوشتن بیوگرافی هایی از هری هودینی ، مارک تواین و چارلی چاپلین پرداخت .

زندگی شخصی :

فلاشمن و همسرش بتی ، که در 1993 فوت کرد ، دارای سه فرزند بودند . پسر او ، پائول فلاشمن راه او را در دنیای کتاب کودکان در پیش گرفت . سید و پائول فلاشمن تنها پدر و پسری هستند که هر دو برنده ی مدال نیوبری ، جایزه ی american Library association که سالانه به بیشترین سهمِ ادبیات آمریکا به کودکان اختصاص می یابد . 

فلاشمن علاقه ی خود به شعبده بازی را در تمام عمر حفظ کرد،با میزبانی جلسات ماهانه شعبده بازان لس آنجلس در خانه ش ، چاپ مقالات پراکنده در مجلات شعبده بازی و جمع بندی آنچه از شعبده آموخته بود در اثر The Charlatans Handbook.

برای شعبده بازان جوان ، او اثر Mr. Mysterious's Secrets of Magic را نوشت . 

دیگر علائق فلاشمن شامل : باغبانی ، نجوم ، چاپ دستی ، رادیو و گیتار کلاسیک است .

.

پیوست :

با تشکر از دوستی که زحمت ترجمه این متن را کشیدن .

.

نظرات 2 + ارسال نظر
Ghzl دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 04:32 ب.ظ

کتک خور سلطنتی که از اوست بسیار زیبا و دلچسب بود ♥️

محمد صالح پنج‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:52 ق.ظ

کتاب روحی در جزیره گنج ایشون واقعی قشنگه
لذت بردم
ممنون

دست کسی که تایپ کرد درد نکنه من که فقط گذاشتم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد